fredag 30 mars 2012


Jag har en bit vägg kvar. Den väggen som når ytterdörren i min verkstad. Den är inte fin. Tråkig, smutsigt vit och man anar vävmönstret under färgen.
Jag tar åter fram mina älskade Husmodern tidningar från 1923. Metodiskt smetar jag tapetlim på väggen, skär ur sidorna med en vass kniv. Sidorna är tunna, lite gulnade och luktar gammalt.
Det tar sin lilla tid. Ögon förirrar sej bland bilder och text. Känner att jag får skynda mej innan limmet torkar på väggen, nästa sida tar lika lång tid som den förra.
Dom är vackra att se på. Fingertopparna färgas mörka när jag stryker över dom på väggen för att garantera att dom fastnat på underlaget.
Jag läser.
Grosshandlar Gördlar 7, 10 eller 12 kr
Gummibyxor för barn 2.50 kr
Ryggradshållare för damer 8 kr och 10 öre
Där finns mönster på klänningar. Recept på diverse olika maträtter så som Böcklingkräm på ägg. Förklaringar på hur man snickrar ett dockskåp. Jobbansökningar där alla är ordentliga flickor som söker arbeten i lika ordentliga hem. Mönster på klänningar och virkade mössor som är bra att ha när man badar.


Jag stannar till vid en annons om Radiumelement för tillverkning av radioaktivt vatten.
Hualigen, förundrat läser jag annonsen igen. Men tänker sedan det var då, och det vi idag vet om radioaktivt är ej samma som dom då viste. Och vad kan dom läsa om 100 år när dom finner tidningar från nu. Kanske dom förfasar sej över våran dumhet.
En annan artikel är
Sjuka och svaga
gratisprov av
Amerikanska tabletter
I 99 fall av 100 äro nerverna orsaken till allt lidande, så som magsjukdomar av olika slag, och få människor finnas som ej haft känning av magkatarr, magsyra och därav följande
underlivsrubbningar, bristande aptit och dålig avföring.
Försök med Amerikanska Tabletter och resultatet låter ej vänta på sej
Samma reklam nu som då.....


Jag fascineras av den glada käcka kvinnan som står vid sin "diskmaskin" fullmatad med disk. Där står hon lycklig och glad, vevande på sin fina maskin.
Vad härligt, jag vill med vara så där käck och glad över min disk.
Ögonen far vidare över sidorna och fastnar på
Sömnlöshet är en sannskyldig plåga och något vanligt i vår nervösa tid.
Orsakerna äro olika: Sjukdomar bekymmer och nervositet. Men ibland kan det endast vara en ovana att ej kunna somna in. Offret ( jo jag tackar jag det var ju en speciell benämning på den som har sömn problem ) Offret ligger där och vrider sig. Kastar sig av och an och kudden känns som en glödhet sten.
Nu finns en massa sömnmedel, som fås med och utan läkar recept t.ex Medinal, Veronal och Luminal. Dessa tages bäst i vin och verka efter ca. 30 min. Vidare är ett mycket kallt fotbad utmärkt bra innan sänggåendet, eller att vira in fötterna i våta handdukar. Att inte sova minst 7-9 timmar är för många kvinnor ruinerande för hälsan, och inte minst för utseendet.
Alla vill ju vara vackra.
Det sista jag läser i tidningen innan jag fäster upp den på väggen är
Att fånga ett Lejon
Platsen utanför lejonkulan bestryks med Karlssons klister.
Reta sedan lejonet. Detta störtar då ut och sitter sedan tämerligen fast.
Ack detta måste provas tänker jag. Jag skall hedanefter alltid ha med mej en tub med Karlssons klister, ifall att.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar