tisdag 3 juli 2012


Tänka att det är sommar. Det är sommar och tiden bara flyger förbi mej i vådlig fart. Jag tänker ibland att om jag bromsar min dag, så rusar kanske tiden mindre snabbt förbi. Men jag har inte märkt någon skillnad. Fast jo det har jag ju, jag mår bättre de dagar jag stannar till. Idag är en sådan dag då jag försöker bromsa upp och vara mer lyhörd för det som finns runt mej.
På diskbänken står just nu en skål med vackert röda jordgubbar. Dom har jag lyssnat på. Dom viskade förföriskt när jag gick förbi dom i förmiddags. Kom, kom, vi är solvarma idag, kom, kom och smaka på oss. Låt oss förgylla din dag med vår sötma. Hur kan jag motstå en sådan lockelse.


Dom skall strax ned i min mage och färga den lika vackert röd.
Färgglad mat. Sommar mat.
Ute på gräsmattan viskas det inte. Det tjattras för fulla näbbar. Hundra tals sitter dom där, dessa stjärtlösa pigga små starar. Unisont lyfter dom vid minsta ovälkomna rörelse. Som ett flygande sillstim täcker dom himlen för en liten stund, för att lika snabbt komma tillbaka och musa vidare på maskarna i gräsmattan.


Här inne ligger det som en filt av dämpade ljud. Per har jobbat natten.
Jag till och med tänker lite tyst för att inte störa sömnen han så väl behöver.
Mina tankar vandra till dagar som varit. Jag stannar till i tanke flärpen som det står Natt Raku på.
Den tanke mappen är full av kreativ härlighet. Bilder av dessa nattliga händelser seglar upp för mitt inre öga.
Vi hade dessutom sådan tur med vädret



Jag och Semlan anländer till Kattis lilla korsvirkes gård i Åstorp / Södra Varalöv



Skröjbrända vackra skålar som Katti gjort och präglat med spets.



 Det glaseras för att sedan läggas på en glödbädd för torkning.






Det sprakar och gnistrar för fullt. Presic så som det skall.




Det glöder över allt. Ljus och marschaller, glödbädd för torkning , ugnen och dess skorsten och för att ej glömma en solnedgång. Det är vi inte bortskämda med denna sommar.

 


En bild som beskriver sig själv




Det är dags att öppna ugnen. Herre Gud, hur kommer det att se ut ....




Där står Kattis skapelser. Åtrån, Madonnan och Livets tallrik som lågorna närgånget omfamnar.




Vi plockar ut de glödande alstren för att sedan lägga dem i vatten för avsvalning




Tänk den höll livets tallrik, för dessa våldamma temperatur förändringar. Så vacker den blev, och så sann.






Semlan sitter med och iaktager, och ibland drar hon iväg och skäller på något i mörkret





Där i vattnet som blivit smutsigt av sot, där hittas det skatter i skenet från ficklampan och stearinljus







Den andra natten tände vi ett hjärta som avslut för denna omgång av Natt Raku







Länge brann vårt hjärt och lyste upp runt om oss. Klockan blev mycket även denna natt när jag reste hem över åsen i min lilla mopedbil tillsammans med Semlan.
Natten innan slöt det upp en kanin vid min sida. Där i mellan granar och bokskog mitt uppe på åsen kör jag i min alldeles lagom fart (45)
Länge sprang den där bredvid oss för att sedan i en skarp sväng avvika in i skogen igen.
Något senare börjar den branta backen ner över åsen mot Östra Karup och Båstad. Där högt upp i backen tittar jag nedåt, det käns som att sitta i ett enmotorigt flygplan färdigt att gå ned för landning.
Jag känner hur det hissnar inom mej. Så fantastiskt vackert och storslaget.
Jag puttrar vidare och närmar mej hemmet. Himlen blir ljusare och ljusare. Dimslöjorna som sveper strax över marken och fälten gör att världen färgas i ett turkost skimmer. Det är verkligen magi i denna natt, och det är länge sdan jag varit med om något liknande.
Klockan är nästan halv fyra på morgonen när jag landar på vår lilla gård i landet Menlösa.
Nu när jag sitter här med både en hund och en katt i köks soffan bredvid mej, då känner jag hur längtan angripa mej. Längtan efter vår nästa Natt Raku. Den skall vi ha här i Menlösa.
Jag hälsar dej välkommen,
och
jag tackar även er som var med på vår Natt Raku, och gjorde dessa nätter alldeles oförglömliga.
Tack Katti för att du är just Katti. En av dom allra godaste karamellerna i min karamell skål.
Nu fnissar jag lite när jag läser vad jag skrivit, detta börjar likna förbladen i en bok.
Tack alla ni som läser dessa rader.... fniss

Vill du se mer om vår Natt Raku.
Gå då in på

http://creativepink.blogspot.com


http://www.uddaform.se/
klicka dej vidare här ut på facebook och kika

www.galdrakeramik.se

Galdra Keramik finner du även på Facebook























  




En bild som beskriver sig själv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar