måndag 30 juli 2012

Munnen min är full av rosen marmelad, sötman och mjukheten är nästan explosions artad. Mmmmm gott. I morse fylldes huset med glada födelsedags sånger.
Klockan slog halv slag i 7. Per stegar in i vårt sovrum, i händerna bär han en bricka fylld av blommor, smörgås, tårta, te och paket. Ååååå så jag älskar att fylla år. det är så underbart att få ha en alldeles egen dag, en dag som sakta fylls av händelser och hurrarrop.
Efter detta hastar han iväg till jobbet sitt. Själv kasar jag ned lite till mellan täcke och lakan. Tänker att en liten stund till ligger jag här.
En liten stund gick, och jag känner mej lite rastlös. Det är dags att börja dagen. Kroppen är fortfarande trött efter helgen på hantverksmässan , och veckorna av slit innan den.
 Natten var tung och drömlös.
Sakta börjar jag ordna och stöka. Dukar fram för kommande gäster, röjer undan gårdagens te mugg och morgonens mumsande.
Det är uppehåll där ute. Jag tar med en liten skål när jag går ut i trädgården. Den fyller jag med hallon och smultron.
Så kom dom då. Mina fina små och stora.
Vi äter nybakade bullar. Proppar i oss dessa goa bullar. Även jag gör ett undantag. Sååå gott
Smultron och smörgåsar ligger tryggt i magen.
Liten trollunge ligger i köks soffan, nyäten även hon.
Är det inte dags för tårta nu. Jo men vist är det det.
Tårtan åker fram, och snabba Wille fingrar är där och känner på den.
Små fingrar åker in i munnen. Mmmmm sött mmmm.
Den lilla tyg hunden har även den varit i tårtan och smakat innan den får smaka vidare på semlans ben knota
Dagen fylls sakta av fniss och skratt. Vi går på upptäcks färd bland trädgårdens hallon och smultronplantor, vi leker spöken och låtsas skrämma varandra från vett och sans. För några timmar vandrar vi in i varandras inre trädgårdar och busar runt i dom.
Vilken fantastisk gåva att få möjligheten till detta.
Där i den lilla lilla hallen mot min verkstad finns en griffel dörr. Allt min hjärnan inte kan hålla i minnet kan skrivas ned där.
Litet snille fyller i med och lägger till. Smakar gott den där kritan, gnager och smakar. Den där lilla hallen är bra för andra saker med. Den är så där lite vid sidan om.
Helt perfekt att dra sej undan i när man vill bajsa i blöjan i smyg.
Kom säger Alex, kom så skall jag byta din blöja.
Jag lägger mej ned här och ser er inte, säger William
Nej bort försvinn, jag finns ju inte just nu.
Blöjan byts och allt är åter gott. Snart är det dags för lillasysters blöja.
Storögd, fjunig och förundrad över världen. Fylld av pussar från oss alla och även från Semlan.
Klockan tickar och det är dags för hemfärd.
Fnissen och skratten ligger kvar som pärlor i hörnen och fyller gästernas tomrum. Ett leende leker i mina mungipor.
Diskamaskin och tvättmaskinen startas, jag röjer undan. Det knackar på dörren
och utanför står finaste fina Christina med en korg fylld av rosentema.
Rosen tvål, Rosenvatten, Rosenmarmelad,Rosen godismarmelad Rosendoft i i hela korgen. Ett hjärta är fyllt av text.

Till         en
av de      finaste
rosorna i Guds
trädgård
från
xx

Mitt hjärta värms till bredden, mina ögonen fylls av varmt och min mun fylls av Rosen marmeladgodis. Jag ser dom fara iväg och jag känner mej ofantligt lyckligt lottad.
Jag faller tillbaka i tanken på Onsdagen som varit. Hur vi samlades vid Margretetorps Gästgiveri för att äta en god frukost och för att fira Joannas födelsedag.
En födelsedag som firas några dagar i förväg. Helgen var vigd till andra ting.
Tänk att för 25 år sedan låg jag där på BB med en nyutkommen liten Nanna. En tuff förlossning. Och nu sitter vi där och skall äta fin frukost.
Vi kramas och smusslar med paket. Ett stort runt bord ordnas för oss.
Paketen läggs på bordet. Ett framför Alex, så som det alltid har varit. Ett framför Joanna som ju var dagens jubilar.
Vi tittar och iaktager henne stint, vi vill se hennes min.
Jo men vist lyckades vi. Glad och glad igen sitter hon där med sitt uppsprättade paket.

Ett fallskärmshopp blev det. En önskan som länge funnits och som gick i uppfyllelse.
Nästa paket var två biljetter till Stormen,utomhusteatern som spelas ute på Kullaberg.
Det blev en nästan, födelsedag fylld av upplevelser.
Den varar liksom lite längre då
I Alex paket ligger ett par vandrings kängor, inför höstens promenader.
Jag kan hjälpa dej att prassla med ditt paket, säger William
Max frågar William hur vuxna brukar göra. Du menar så här gör William. Allvaret är stort. Vi fnissar.
Vi sjunger vår grattis sång några gånger till och blir helt plötsligt bara så mätta och trötta. Dagen knackar på och vi avslutar vår frukost.
Ute på parkeringen får William prova Robbis motorcyckel och hjälm
Waaaaaooooooooooo
hör vi där under hjälmen och visiret.
Waaaaaaoooooooo
hör vi flera gånger om. Robbin gasar med reglaget och lyckan är fullkomlig.
Två familje födelsedagar i tät följd.
Ååååå så lycklig jag är över att ha denna min familj.









 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar