tisdag 24 april 2012

Det sveper en ljummen vind och jag tar fram frön som skall planteras.
Det är lite sent denna våren för detta, men växthuset har varit fullt av pelargoner och andra växter.
Pelargonerna som nu står nakna och i vilsengivakt utefter husväggen.
Där är lä och lite soligt. Om natten när kylan blir mer påtaglig, ja då sipprar värmen från köket ut genom väggen som dom står mot. Nackdel blir förvandlad till fördel.


Dom ser inte mycket ut för världen. Men snart snart kommer dom stå där och stila. Brösta upp sej och verka mena.
Min modersplanta var mycket vackrare än din modersplanta.
Tittar jag närmare på dom ser jag hur det redan börjat så smått.


Plantera var det. Jag börjar med lite fröer idag och lite mer i morgon kanske.
Sakta börjar jorden i växthuset täckas av små krukor. Pinnar sätts ut med förklaringar på innehåll i krukorna. Men ååååå hur skall allt få plats????
Var år försöker jag minimera antalet fröpåsar. Men jag tycks inte lyckats i år heller. Jag trycker ihop och omformaterar platserna.Jag börjar bli kissnödig Attans.
Vill inte springa in, vill inte avbryta mitt frö sättande.
Några krukor till placeras ut. Men nej jag måste springa in. Skall jag strunta i att ta av mej kängorna, Jag tittar på dom och ser hur dom är fulla av jord och lera. Attans igen, med benen i kors knyter jag upp sko snörena. Klart att dom trasslar i hop sej. Attan attan attan........ Äntligen får jag upp alla knutar som blev. In på toa, men åååå skit och elände det är dom röda arbets byxorna som jag måste ha säkerhetsnål till för att gylfen skall stanna uppe.
Tillslut kan jag sjunka ned på tronen.
Där sitter jag en liten stund och viftar med tårna i raggsockorna. tittar ut genom fönstret innan jag åter krånglar mej i ordning till mina fröer.


Det kryper fullt av myror på säcken med jord. Häst myror. Jag är inte glad i myrorna som bor här.
Envisa, ettriga, enerverande och energikrävande små individer.
Myror och mullvadar. M djur, undrar om det är så att m djur är jobbigare Mmmm jag smakar på olika m djur. Mås, men jag gillar ju måsar hmmm. Finns det inga mer m djur, klart det måste finnas. Hmm kommer inte  på mer just nu.
Och kommer jag på dom, ja då kommer dom säkert hit och jag är inte så säker på att jag vill det.
Jag fortsätter med mina fröer. Nu får det snart räcka för idag.
Mot väggen till växthuset växer doft violer
Varje vår tänker jag på kalaset vi ordnade för 13 år sedan, kalaset för Per. Överraskning så klart
.Jag gjorde tallrikar och muggar i keramik. Smög med inbjudningar och fick hjälp av Tinna att ordna festen i hennes butik. Rickard kom och gjorde japan inspirerad mat och jag gjorde en likör på just doft violer.


Tätt intill huset vi bodde i då växte det fullt av små lila blå violer. Jag plockade och samlade på mej för att lägga i burkar fyllda med alkohol
35 cl doft och smakfri sprit
100 luktvioler
2 1/2 dl socker
1/2 dl vatten
1 vaniljstång
Detta stod i en vecka innan jag silade ifrån blommorna.
Blommorna hade nästan helt tappat färgen och det var inte mycket färg på likören heller, men smaken var gudomligt mjuk och god.
Jag gjorde dubbelsats.
Smaken försvann om den stod förlänge, men det var inte många droppar kvar när kalaset var avslutat
Många har kalasen blivit sedan dess men ingen mer viollikör.
Där bredvid växthuset snubblar jag nästan på ginkoträdet när jag vänder mej om.


Det trädet har vi grävt med oss vargång vi flyttat. För inte kan vi ju lämna detta träd bakom oss i vår framfart på olika boplatser. Sakta sakta har det vuxit under dessa tretton år sedan det kom i vår vård. För någon månad sedan flyttade vi det åter. Jag trodde jag funnit ett bra ställe till det när vi flyttade hit. Men nej så var det inte. Sorgset stod det lite i skym undan. Nu står det på sin nya plats och kan bli beskådat när som.
Lika naket som pelargonerna tills jag tittar nära nära.


Jo då där är liv. Men det här är ett träd som tar god tid på sej att säga Hej om våren. Lika långsamt som valnöts trädet.
Så hör man plötslig en dag, när det börjar bli sen vår och tidig sommar
Heeeeeejjjjjjjj.
Då går jag fram, niger lite rart inför detta urtidsträd och önskar det en härlig sommar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar