tisdag 26 mars 2013

Det är vår, säger almanackan. 
Vårdagjämningen har passerat, och det närmar sig slutet på Mars månad med stormsteg.
Men när jag sticker ut näsan utanför dörren säger känslan en annan sak.
Termometern kryper ned mot -15 grader på nätterna. Vindarna är stilla på morgonkvisten, och fram på dagen börjar även dom röra på sig, friska i och fladdra på ordenligt.
Vimplarna på sina stänger ute vid vägen fladdrar och flaxar i en vild dans.
I köket hör jag te muggarna lystet ropa, värm oss med dryck och solsken.
Min kropp låtsas inte lyssna, även om öronen fångat upp de små ropen.
Nja, kanske, kanske.
I bildgalleriet ligger bilder och väntar på att få beskådas.
Bilder från en kall Februari dag med underbart smakfullt goda vänner i en ombyggd fångtransport från Väst Tyskland på väg mot Eslöv och Billinge.

 
In på gården kommer dom åkande. En stor grå buss.
En gång i tiden på  det goda70 talet, bygdes denna buss för att agera fångtransport.
Kanske kan det vara så att Baader- Meinhof  ligan åkt i detta eminenta fordon.
 

Nu är det vår tur och
vi kliver in i bussen och gör oss lite hemma stadda. I förarsätet och på passagerare sätet sitter vårt värdfolk Vinna och Peter. 


Vi backar ut från vår lilla gård och dagens  resa är på börjad.


Ute är det knaster kallt och februari grått. Inne i bussen är stämningen varm och fnissig.
 

Det skakar och skramlar från husgeråd  som hänger på krokar i bussen. Semlan sitter inlindad i en ylletröja på golvet.
Ta mej härifrån tycks hon vilja säga mej. Jag svara att mins våran mopedresor om somrarna min vän.
Detta är samma fast i större skala.


Landskapet far förbi utanför fönsterna. 
Jag sitter i en rofylld drömvärld. Hör samtalen i bussen så där lite i fjärran.
Tankarna far än hit och än dit. Blicken vilar på gungande interiör.
Varma fina färger och textilier.
Fötterna är kall i sina raggsockor, jag gnuggar dom mot varandra för att åter få dom varma.
Jag försöker att tanke mässigt fläta mej in i väggarna på bussen. Få lite dold information som sitter där från tidigare resor och händelser.
Men se väggarna är solida, i trä och tjock plåt, och jag är lite klen i min önskan och iver.
 
 
Vi stannar i Eslöv. 
Var gång jag säger Eslöv , börjar min mun tvångsmässigt forma orden till något som skulle kunna liknas till EeiiisssllööÖÖvvv, med dom sista stavelserna vilande i ett rejält underbett.
Ihärdigt och lite maniskt formulerande dess ord, kliver jag ur bussen och vidare in i butiker med gamla saker till försäljning.
Spännande som alltid på jakt efter saker som är trivsamma.
Med famnen full far vi vidare till Billinge.
Där bor Isa med familj.
Vi beundrar Den lilla butiken hon håller på att iordningställa. Den som ligger under den stora blodboken. För att sedan vandrar runt i deras hus och beundrar skapelser hon skapat.
Både i tyg och snickerier.
 
 Isa har en blogg
http://vintageunderblodboken.blogspot.se/2013/01/formex-2013-och-lite-sant.html
Där kan man beskåda, fundera och handla.
 
 En fika vid deras köks bord med goda bulla prat glada härliga ungar, och sedan bär färden åter hemåt.


Vi skramlar vi oss fram på vägarna mot Menlösa och vår lilla stuga.
Skuggorna är långa och mörkret kommer krypande utefter väggrenen.
En härlig dag med härliga vänner.
 
Nu hör jag hör det gå i ytterdörren. 
Besök månntro. Jo så är det .
I dörren står en Joanna med sin nya sambo, Vissla.
 


 
Jag undrar om jag kan lura med dom ut i trädgården på en kopp te och gagnar stund.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar