tisdag 14 augusti 2012



Smultronlikör
Smultronpunch
PunchDoftandeSmultronRakuLikör.
I te skåpet vid murstocken står två flaskor renat. Dessa flaskor står där i väntan på att omvandlas till tinkturer.
Det här hoppas jag bli en alldeles särskild tinktur.
En tinktur som används när saknaden av sol blir förstor.
I bokhyllan som står vid samma murstock i  köket plockar jag fram en bok.
En bok med vägledning på underbara likkörer.
Jag bläddrar runt i den och mins. Så många av dessa jag gjort. För många år sedan när jag inhandlat denna bok så bodde vi i ett litet hus vi hyrde. I den trädgården och även i andras trädgårdar plockade jag diverse ingredienser. I fönstren i det lilla köket stod burkar och sög åt sig solljuset och glimmade i underbara färger. Var morgon pratade jag med mina burkar undersökte och tillsatte bär och socker. Smakade och funderade.
När denna ritual var avslutad doftade köket förföriskt och jag var lätt snurrig i huvudet.
En del likörer finns fortfarande i mina gömmor.
Ja det var inga små mängder som tillverkades den sommaren.
Några underbart härliga, andra fick mogna och vissa blev aldrig vad jag trodde dom skulle bli.
Jag återgår till nuet och funderar, tittar i registret och hittar vad jag söker.
Smultron likör.
Här rekommenderas även att göra en Smultron Punch
Ordet triggar mina sinnen och jag kan nästan förnimma smaken i min mun.
Hur blir denna smak om jag nu tillsätter lite rökighet.
Kan fungera...... faktiskt tror jag det kan funger.
Jag ger mig ut på jakt efter smultron i min trädgård. 5 dl smultron. Det behövs nog mer men det är en bra början
En flaska med bred hals tages fram. Den skulle egentligen varit till rabarbersaften som står och väntar ut sig själv några dagar till. Jag tager en annan flaska till saften bestämmer jag mig för.
Jag blandar renat och arrak.
Pluppar i mina smultron, dom hoppar glatt i flaskan med små plumsanden.
Arraks doften, spritånger och lite smultron doft fyller luften runt mej.
Glädjeskutt i mitt inre.
Jag skakar flaskan och tittar in i den gyllen vätskan. Ser något i botten på flaskan,  ser det inte ut som en liten skalbagge.
Ååååå nej det är en liten skalbagge.
Ser hur den kämpar där i spriten. Åååå stackars stackars.
Jag skyndar mellan skåpet och diskbänken. Tar fram en en skål och skyndar mej att hälla ut smultron och sprit. Det skvätter utanför, men så får det vara, här är det frågan om liv och död.
Smultronen flyter i skålen och gör det omöjligt att se vad den lille gynnaren är.
Jag skyndar mej att få bort smultronen, och där är den, jag fiskar upp den, sköljer av den spriten på dess kropp med några droppar vatten.
Är den död.......
Ser att den rör sej lite..
Herre gud vad den måste vara full.
Den sitter där på disktrasan


Jag lägger disktrasan med skalbaggen på utanför köks dörren. Det fläktar lite i luften, kanske piggar den på sig.
Jag går in och hämtar ett litet stycke tunn nylon, knyter ihop det i ena änden.
På min väg ut går jag förbi skalbaggen och ser att den har rört sig.
Så skönt. Då han jag kanske att rädda den ändå.
Jag går bort till tunnorna med det brända såg spånet som blivit efter rakubräningen.
Där fyller jag mitt lilla knyte och gör en ny knut för att inget skall ramla ut.
Håller det lilla paketet i mina händer och luktar på det.
Mmmmm jo vist luktar det raku.
Vandrar tillbaka till köket och ser att skalbaggen har flugit sin väg. Jag undrar allt lite om han vinglade på sin färd.
Jag skulle velat se det, men är nöjd över att det blev en färd för den i alla fall.
I köket fyller jag en burk med socker och stoppar ned mitt brända knyte där i.


Nu får jag snällt vänta och se om det blir som jag tänkt mej. Smultonen skall få sällskap med mer smultron för att sedan ligga och vila i spriten i 3 månader.
Sockret skall jag tillsätta när jag fått den rökighet jag vill ha på den.
Men kanske kanske skall jag ta en liten mängd smultron sprit och testa först.
Det är ju synd om det blir en massa äcklig likör
Jag står där i mina begrundningar när jag hör hur det skramlar i badrummet.
Sneglar och ser tvättmaskinen på upptäcksfärd igen.
Denna tvättmaskin har börjat göra små och större upptäcksfärder i vårt badrum.
Ibland är den rent rabiat i sin färd.
Dom dagarna får jag plocka fram dammsugaren för att återställa verkligheten där inne.
Idag när jag puttar tillbaka den till dess plats, passar jag på att fråga om det är så att den kanske vill flytta hemifrån.
Jag fick inget svar,kanske den begrundar denna min fråga.
Jag skall ställa den igen vid tillfälle
För är det så att den vill flytta hemifrån och se lite mer av världen, ja då skall jag inte hindra den.







1 kommentar: